Stephen King: Uljez – recenzija

Luka Pleš
Piše: Luka Pleš

„Ja sam odvjetnik, zastupnik obrane, sinko. Nema toga u što ja ne mogu povjerovati.“ Upravo ovom krilaticom morat ćete se povesti ako želite dopustiti kralju horora da vas odvede u ždrijelo pećine straha koju predstavlja njegovo djelo „Uljez“. Da, govorim o majstoru strave Stephenu Kingu i jednom od njegovih novijih romana „Outsider“ („Uljez“). Izoštrite vlastite vidike, bit će vam servirane paradoksalne činjenice.

Autor koji „ima srce dječaka, ali ga čuva u staklenci na radnome stolu“ u spomenutoj je knjizi radnju smjestio u Oklahomu, točnije u fikcijski gradić Flint City i time napravio odmak od uobičajene sredine, gradića Derryja (odakle potječe jedno od Kingovih poznatih stvorenja, klaun Pennywise kojemu možemo zahvaliti za poplavu crvenih balona u gradovima i općenitu klaunomaniju proteklih godina) i Castle Rocka.

U gradskom parku pronađeno je oskvrnuto tijelo jedanaestogodišnjeg dječaka. Bezbroj slučajnih prolaznika pretvorilo se u svjedoke čiji će iskaz biti nemoguće pobiti. Svi forenzički dokazi i iskazi svjedoka upućuju da je počinitelj ugledni građanin Flint Cityja Terry Maitland koji je svoj profesionalni život proveo trenirajući djecu bejzbol. Kako je moguće da je Terry u vrijeme ubojstva bio u gradiću udaljenom 140 kilometara na predavanju profesora engleskog jezika, a spomenuti ga svjedoci poznaju cijeli njegov život?

Ako ste voljni primiti Arijadninu nit, pustite da vas labirintom dvojbe povede sljedeći dvojac: Ralph Anderson i Holly Gibney – dvoje detektiva koji su spremni koristiti različite staze (i metode) kako bi došli do konačne istine. Oni također vode čitatelja kroz vlastito preispitivanje o mogućnosti postojanja nadnaravnog u svijetu u maniri Muldera čiju „vjeru“ i otvorenost nemogućem utjelovljuje Holly, i Scully, koju u racionalnom pristupu zastupa Ralph.Stephen King: Uljez

Tipični Kingovi elementi zastupljeni su i u ovoj knjizi: ozračje, narav društva i (ne)funkcionalnost sudskog sustava autor prati uz stalno ispreplitanje tipičnih američkih simbola (junaci doručkuju čitajući novine „Huffington Post“, sastanke vode u pubu „Tommy i Tuppence“, slobodno vrijeme krate prateći utakmice „Metsa“) što veoma vjerno ocrtava naličje američke kulture. King nas dodatno uvlači u vlastiti svijet uvodeći likove iz starijih romana i priča (pa smo tako Holly Gibney već imali prilike upoznati kao dio  Kingove trilogije „Mr. Mercedes“) što njegovim vjernim čitateljima omogućava susret sa „starim prijateljima“ iz prošlosti.

Iako filmske i serijske adaptacije Kingovih romana često nisu popraćene hvalevrijednim kritikama, „Uljez“ u punom smislu te riječi ne pripada tom nizu. HBO-ova adaptacija zahvaljujući itekako kvalitetnoj produkciji i glumačkom sastavu koji čine Jason Bateman, Cynthia Erivo, Julianne Nicholson i Ben Mendelsohn gradi dominantnu seriju unutar okvira svojih žanrova.

Što napraviti kada nijedan dokaz ne ide u vašu korist? Je li moguće da se jedna osoba istovremeno nalazi na dva različita mjestima? Hoće li odgovor na to dati drevno mitsko stvorenje koje nas je sve pratilo tijekom naših odrastanja ili ipak postoji „razumno“ objašnjenje – saznajte u „Uljezu“.

Članak je izvorno objavljen u lipnju 2020. u listu Čagi – list Gimnazije Josipa Slavenskog Čakovec. Luka Pleš danas je student Fakulteta političkih znanosti u Zagrebu, a ova recenzija odabrana je za upoznavanje čitatelja portala Međimurje info i Luke koji će povremeno svojim tekstovima obogatiti ovaj portal.

*********************************INTERMEZZO**********************************

Svakodnevne priče, ubojstvo i seks

Dozvoljeno je dijeljenje i kopiranje sadržaja ovog portala na druge portale, stranice ili blogove, uz obavezno navođenje izvora.